معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل گفت: نرخ تورم 12 ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 99 برای خانوارهای شهری استان اردبیل 29.3 درصد است.
به گزارش حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل، فریبرز دهقان اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سالجاری عدد شاخص کل برای خانوارهای استان اردبیل 203.6 رسید که در سطح استان 3.0 درصد افزایش نسبت به ماه قبل اتفاق افتاد.
وی خاطرنشان کرد: شاخص گروه عمده خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات برای کل خانوارهای استان اردبیل به 237.9 شاخص ارتقا یافت و گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدماتی برای خانوارهای استان اردبیل به 183.3 رسید که درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای استان اردبیل 17.6 درصد بوده است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل گفت: نرخ تورم 12 ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 99 برای خانوارهای استان اردبیل به عدد 29.8 درصد رسیده است.
دهقان اضافه کرد: در خانوارهای شهری نرخ تورم 29.3 درصد و برای خانوارهای روستایی به عدد 31.1 درصد رسیده است.
وی به فرآیند شاخص قیمت مصرف کنندهها و آمارگیری از سطح بازار اشاره کرد و افزود: هر ماه 8 آمارگیر با مراجعه به مغازهها و واحدهای تجاری و خدماتی سعی میکنند جدیدترین نرخها را پرس و جو کرده و نسبت به پر کردن فرمهای تعیین شده در این زمینه اقدام کنند.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل بیان کرد: در این فرمها بیش از 500 سوال از یک هزار و 100 کارگاه اعم از شهری و روستایی پرسیده میشود تا اطلاعات به دست آمده مورد بررسی، ارزیابی و بازبینی قرار گیرد.
دهقان ادامه داد: با مراجعه آمارگیران به صورت ماهانه اطلاعاتی از نرخ کالاهای مختلف اعم از خوراکیها، نوشیدنیها، خدمات و ... گرفته شده و سعی بر این است تا تفاوت نرخ آنها نسبت به ماههای گذشته احصاء شود.
وی اظهار کرد: در این آمارگیری درصد تغییر ماهانه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی به دست آمده و تغییرات آنها نسبت به ماههای گذشته و همچنین میانگین آمار کشوری احصاء میشود تا نرخ تورم 12 ماهه منتهی به همان ماه اعلام شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در تعیین شاخص قیمت مصرف کنندگان استان اردبیل از آبمیوه گرفته تا آرد گندم، قیمت خودرو، ادکلن، باطری قلمی تا بلیط اتوبوسهای داخل شهری، پارچه و چادر مشکی، پودر لباسشویی، بنزین، پیتزا و چلوکبابیها تا کفش و لباس به صورت دقیق احصاء شده و نرخها براساس آنچه که در بازار وجود دارد به ثبت رسیده و در نهایت دادههای آماری وارد سیستم شده و بدون کوچکترین دخل و تصرف این آمار و اطلاعات در اختیار مسئولان امر قرار میگیرد.